جمع آوری الکترونیکی عوارض (ETC) چیست؟

جمع آوری الکترونیکی عوارض (ETC) سیستم بی سیمی است که بطور خودکار هزینه یا عوارض استفاده از جاده ها، پل ها و تونل ها را دریافت می کند.

این سیستم یک جایگزین سریع برای غرفه های دریافت عوارض است، جایی که وسایل نقلیه باید متوقف شوند و راننده به طور دستی عوارض را با پول نقد یا کارت پرداخت کند. در برخی سیستم ها، وسایل نقلیه مجهز به دستگاه ترانسپوندر(فرستنده_پاسخ دهنده)  خودکار هستند. هنگامی که وسیله نقلیه از جاده عبور می کند، یک سیگنال رادیویی از ریدر موجب فعال شدن ترانسپوندر می شود و شماره شناسایی ثبت شده برای خودروی مورد نظر ارسال می شود و در انواع دیگر دوربین های پلاک خوان، تصویر پلاک خودرورهای عبوری را بدون نیاز به توقف ضبط می کند و برای شناسایی به مرکز داده ارسال می شود و سپس پرداخت ها به طور خودکار از طریق یک سیستم الکترونیکی توسط کاربر انجام می شود. مهمترین مزیت این روش این است که راننده مجبور به توقف در محل عوارضی نبوده و موجب کاهش ترافیک در محل می گردد. همچنین اجرای این روش در بلند مدت از روش سنتی هزینه کمتری در بر دارد. سهولت در تغییر قیمت عوارض، اجرای عملیات قیمت گذاری را آسان می کند، اما این سیستم پرداخت معمولاً نیازمند ثبت نام کاربران است.

از آنجایی که سیستم های جمع آوری عوارض مبتنی بر RFID با مشکلات زیادی مواجه بود، این سیستم پیشنهادی با یک سیستم خودکار شناسایی پلاک خودرو توسعه یافت. در این سیستم ، یک دوربین پلاک خوان تصویر وسیله نقلیه را ضبط می کند. تصویر گرفته شده توسط تکنیک های پردازش تصویر پردازش می شود و برای شناسایی کاربران و نوع وسیله نقلیه آنها به سرور پایگاه داده R.T.O ارسال می شود. این اطلاعات بازیابی شده از طریق ماژول GSM به سیستم ارسال می شود و مبلغ مورد نظر از روش های پرداخت متعددی که در نظر گرفته شده است از حساب کاربران کسر می شود و به شماره موبایلی که قبلاً ثبت شده است، اطلاع رسانی می شود.

سیستم های جمع آوری الکترونیکی عوارض  طی سالها کارآمدتر و هوشمندتر شده اند. این سیستم ها نه تنها نیاز به تأسیسات فیزیکی در جاده ها را کاهش می دهند، بلکه سیستم های جمع آوری عوارض هوشمند، داده ها را به عنوان یک دارایی مورد استفاده قرار می دهند و از آنها برای کارآمدتر و ایمنتر شدن روش پرداخت عوارض غیرنقدی استفاده می کنند.امروزه، سیستم های مدرن جمع آوری عوارض عموماً شامل راهی برای ردیابی وسیله نقلیه، مکانیسم شناسایی، سیستم ثبت نام و صدور صورتحساب هستند.

به دلیل افزایش چشمگیر تعداد خودروها، ازدحام فراوانی در عوارضی ها اتفاق می افتد و با روش سنتی جمع آوری عوارض زمان مورد نیاز برای جمع آوری عوارض موجب تشدید حجم ترافیک در این نقاط می گردد. به منظور غلبه بر مشکلات موجود اجرای روش جمع آوری الکترونیکی (ETC)  امری ضروری محسوب می شود. هدف اصلی این روش امکان عبور وسایل نقلیه از آزادراه ها با حداقل زمان تأخیر است.

 

 

مزایای استفاده از سیستم الکترونیکی جمع آوری عوارض

* صرفه جویی در وقت - کاربران این سیستم برای پرداخت عوارض متوقف نمی شوند، این امر به صرفه جویی در زمان سفر کمک زیادی می کند.

*  کمک به حفظ محیط زیست - به دلیل عدم نیاز به توقف خودروها و در نتیجه عدم ایجاد صف های طولانی از خودروها، انتشار گازهای مضر وسایل نقلیه کاهش می یابد. اگرچه این امر تنها در مناطق اطراف عوارضی تأثیر گذار است، اما می تواند به کاهش آلاینده های هوا کمک کند.

* افزایش ظرفیت - در روش جمع آوری الکترونیکی عوارض ظرفیت خطوط تقریباً سه برابر افزایش می یابد. و منطقه عوارضی می تواند بدون افزایش خطوط، ترافیک فزاینده ای را در خود جای دهد.

* کاهش تصادفات - به دلیل کاهش قابل توجه ازدحام در حوالی عوارضی ها ، تعداد حوادث در این محدوده ها کاهش می یابد.

* صرفه جویی در مصرف سوخت - در کاهش سیستم جمع آوری الکترونیکی عوارض، شتاب و انتظار در صف های طولانی کاملاً از بین می رود. این امر نه تنها موجب صرفه جویی در مصرف سوخت می گردد بلکه در کاهش هزینه های وسایل نقلیه نیز نقش اساسی دارد.

* عدم نیاز به وجه نقد و انعطاف پذیری در پرداخت - در سیستم جمع آوری الکترونیکی عوارض هیچ پول نقدی نیاز نیست، مسافرین نیازی به نگرانی در مورد جستجوی پول برای پرداخت عوارض ندارند.  این سیستم روش های متعددی را برای پرداخت در اختیار کاربران قرار می دهد.

* کاهش ترافیک - به دلیل استفاده از سیستم جمع آوری الکترونیکی عوارض، سرعت جمع آوری عوارض بسیار افزایش یافته و از آنجایی که وسایل نقلیه در محل عوارضی متوقف نمی شوند ازدحام خودروها به طرز قابل توجهی کاهش می یابد و از این رو میانگین زمان انتظار نیز کاهش می یابد.

* جمع آوری داده های پیشرفته - به دلیل استقرار این سیستم می توان اطلاعاتی از قبیل تعداد وسیله نقلیه عبوری در روز، تاریخ ، ساعت و غیره را نیز بدست آورد.

مطالب مرتبط

همکاری با شهر هوشمند گیلسا
راه های ارتباطی با ما